فصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220522تاثیرمدیریت منابع انسانی پایدار / دیجیتال بر پایداری کسب و کار281148044FAمحمد کارگر شورکیشرکت فناپ زیرساخت (گروه مالی پاسارگاد)0000-0003-3335-1176Journal Article20220430کسب و کارها با دو چالش پایداری و تحولات دیجیتال مواجه هستند. یکی از بخشهای مهم کسب و کارها، حوزه مهم منابع انسانی بوده، چرا که انسان هم عامل توسعه و هم هدف توسعه میباشد. از طرفی دیگر سازمانها علاوه بر چالش اقتصادی با چالشهای دیگری همچون چالش زیستمحیطی و چالش اجتماعی نیز درگیر میباشند و موضوع توسعه پایدار بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. لذا یکی از مهمترین عوامل تحقق استراتژی پایداری در کسب و کارها، موضوع مدیریت منابعانسانی پایدار در عصر تحول دیجیتال میباشد. در این تحقیق تاثیریگذاری تکنولوژیهای دیجیتال در مدیریت منابع انسانی پایدار در شرکت فناپ زیرساخت مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش بصورت آمیخته کیفی و کمی بوده، که ابتدا به کمک روش فراترکیب و با بررسی سیستماتیک مقالات منتخب معتبر فارسی و انگلیسی بوده و ابعاد نهایی آن در سه حوزه تکنولوژیهای دیجیتال، مدیریت منابع انسانی دیجیتال و مدیریت منابع انسانی پایدار استخراج گردیده و سپس به کمک روش کمی سکا و با نظر خبرگان شرکت فناپ زیرساخت در دو مرحله شامل بررسی تاثیر تکنولوژیهای دیجیتال بر مدیریت منابع انسانی با رویکردی پایداری، وزندهی شده و سپس تاثیر نتیجه حاصل از این مرحله را بر پایداری کسب و کار وزندهی نموده است. نتایج نشان میدهد که توجه به سلامت کارکنان و مدیریت استعدادها مهمترین موضوعات حوزه مدیریت منابع انسانی پایدار در شرکت فناپ زیرساخت بوده و نقش مهمی در تحقق چشم انداز آن دارد. همچنین بیشتری تاثیر پذیری آن در بعد پایداری زیست محیطی سازمان می باشد.https://www.hureca.ir/article_148044_1d442a9d451d69496e09a5d8e247a209.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220522بررسی رابطه یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی، مطالعه موردی: سازمان صنعت معدن و تجارت استان البرز4929148902FAسید کامران یگانگیگروه مهندسی صنایع ، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران0000-0003-0421-6258مریم محبیرییس گروه نوسازی اداری ومدیریت عملکرد ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ، زنجان ، ایران0000-0001-6697-2302مریم ابراهیمیفوق دکتری مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، استادیار ، گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک ، تهران ، ایران0000-0001-5837-8864Journal Article20220508زمینه و هدف: هدف این تحقیق بررسی این دو موضوع برای یافتن ارتباط بین آنها میباشد که در سازمان صنعت معدن و تجارت استان البرز انجام گرفته است.<br /><br />روششناسی: این تحقیق از نظر روش پژوهش از نوع همبستگی میباشد. جامعه و نمونهی آماری شامل کارکنان و مدیران (سرپرستان و مدیران میانی) است که با استفاده از جدول مورگان و از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، تعداد 90 نفر انتخاب گردیدهاند. مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) به عنوان یک تکنیک قدرتمند و چند متغیره برای تجزیه و تحلیل روابط علی بین متغیرها و ابعاد آنها استفاده میشود.<br /><br />یافتهها: در این تحقیق ارتباط مثبت و معنیدار بین دو متغیر یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین رابطهی بین ابعاد اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و مؤسسهای) با ابعاد یادگیری سازمانی (چشمانداز مشترک، فرهنگ سازمانی، کار و یادگیری گروهی و تفکر سیستمی، رهبری مشارکتی، تسهیم دانش و توسعهی شایستگیهای کارکنان) مورد تأیید قرار گرفت.<br /><br />نتیجهگیری: با توجه به تأیید فرضیه اصلی تحقیق (وجود رابطه معنی داری بین یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی)، افزایش اعتماد در محیط سازمان منجر به بالا رفتن سطح یادگیری سازمانی میشود.https://www.hureca.ir/article_148902_a86fc5dfcc3b184b5027482be16d648e.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220522مروری بر عوامل حیاتی موفقیت (CSF) در پروژههای ساختمانی6950149663FAبهار جوان مولاییshahid beheshti universityسعید رکوعیmississippi state universityJournal Article20220510این مقاله مروری جامع و نقادانه بر ادبیات موضوع در زمینه عوامل حیاتی موفقیت (CSF) در پروژه های ساختمانی دارد . عوامل کلیدی و معیارهای ارزیابی موفقیت پروژه دو مفهوم اساسی در زمینه موفقیت پروژه بشمار میآیند . اگرچه اهمیّت آن ها بطور فزاینده ای مورد تحقیق قرار گرفته است ، اما مرور یکپارچه و منسجمی که شامل عوامل حیاتی موفقیت ، معیارهای ارزیابی و سنجش عملکرد پروژه باشد انجام نگرفته است . نتایج این تحقیق نشان میدهد پشتیبانی مدیریت ارشد و مدیر پروژه با تجربه مهم ترین عوامل کلیدی موفقیت و زمان ، هزینه ، کیفیت و رضایت ذینفعان مهم ترین معیارهای موفقیت پروژه هستند . در نهایت برای روشن شدن ابهامات موضوع و حصول موفقیت در پروژههای آتی ، توصیه هایی عنوان گردیده است که می تواند مثمر ثمر واقع گردد . <br /><br />واژگان کلیدی : عوامل حیاتی موفقیت ، پروژههای ساختمانی ، مدیریت پروژه ، موفقیت پروژه .https://www.hureca.ir/article_149663_f2092eb0ba4e1b995a82c27c820730ce.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220522مروری بر کاربرد واقعیت مجازی در مدیریت ایمنی پروژههای ساختمانی (با تأکید بر آموزش)8870149664FAبهار جوان مولاییدانشگاه شهید بهشتیاحد نظریدانشگاه شهید بهشتیسعید رکوعیmississippi state universityJournal Article20220510چکیده :<br /><br />این مقاله مروری جامع و نقادانه بر ادبیات موضوع در زمینه کاربرد واقعیت مجازی در مدیریت ایمنی پروژههای ساختمانی (با تأکید بر آموزش) دارد. واقعیت مجازی و معیارهای ارزیابی مدیریت ایمنی پروژه دو مفهوم اساسی در زمینه موفقیت پروژه بشمار میآیند. اگرچه اهمیّت آنها بطور فزایندهای مورد تحقیق قرار گرفته است، اما مرور یکپارچه و منسجمی که شامل عوامل حیاتی ایمنی، معیارهای ارزیابی و سنجش عملکرد پروژه باشد انجام نگرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد کیفیت و اثربخشی سیستم مدیریت ایمنی، یکی از عوامل حیاتی در تحقق اهداف پروژهها است. توجه به مسائل ایمنی، علاوه بر پیشگیری از حوادث محیط کار، باعث کاهش خطرپذیری، تأمین آسایش خاطر، افزایش بهرهوری، بالا بردن کیفیت شده و میبایست در یک قالب نظاممند و تحت کنترل مراجع و سازمانهای ذیربط صنعت ساختوساز قرار گیرد. علیرغم مزایای پیادهسازی مدیریت ایمنی در پروژههای ساختوساز، به دلیل فقدان آگاهی طراحان نسبت به پیشنیازها و عدم ملاحظات ایجاد سیستم مدیریت ایمنی و همچنین نبود ابزارها و تکنولوژیهای نوین در مرحله طراحی پروژههای ساخت، بخصوص در کشورهای در حال توسعه همچون ایران، این سیستم هنوز آنچنان که باید مورد ارزیابی قرار نگرفته است. واقعیت مجازی یکی از آن دسته پیشرفتهایی است که به تازگی در میان مدیران پروژهها محبوبیت و کاربرد بسیاری کسب نموده و با ورود به حیطههای مختلف مهندسی، باعث افزایش کارایی و توانمندی مهندسان گردیده است.https://www.hureca.ir/article_149664_2c972b534284adf9348e8380661ca3b3.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220522مروری بر کاربرد واقعیت مجازی در پروژههای ساخت و ساز10889149665FAبهار جوان مولاییدانشگاه شهید بهشتیاحد نظریدانشگاه شهید بهشتیسعید رکوعیmississippi state universityJournal Article20220510چکیده :<br /><br />این مقاله ، مروری جامع و نقادانه بر ادبیات موضوع در زمینه کاربرد واقعیت مجازی در پروژههای ساختوساز دارد. امروزه صنعت ساخت دچار تحولات گستردهای شده است و با ورود تکنولوژیهای جدید از روشهای انجام پروژه بهصورت سنتی در فازهای مختلف فاصله گرفته است. یکی از این فنّاوریها، تکنولوژی واقعیت مجازی میباشد که روز به روز کاربردهای بیشتری از آن در مراحل مختلف چرخه عمر پروژههای عمرانی از طراحی تا تحویل نمایان میشود. یکی از قابلیتهایی که این تکنولوژی فرآهم میکند این است که افراد میتوانند قبل از تکمیل پروژه جزئیات ساخت آن را بهصورت مجازی مشاهده کنند، به ارزیابی مشخصههای پروژه در زمان تکمیل بپردازند و درکی نزدیک به واقعیت از محصول نهایی داشته باشند. در این میان ظهور و گسترش مدلسازی اطلاعات ساختمان در سالهای اخیر و در دسترس قرارگرفتن مدلهای سه بُعدی از پروژههای عمرانی کمک شایانی به توسعه هرچه بیشتر تکنولوژیهای مبتنی بر واقعیت مجازی داشته است. علاوه بر این فنّاوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از فضاهای ابری و اینترنتی راه تعامل افراد و به اشتراکگذاری اطلاعات را هموارتر ساخته است.https://www.hureca.ir/article_149665_7d1c0bb77a4a6de316b3d472ba038917.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220620بررسی رابطه صفات شخصیتی و سبک های مقابله ای با اضطراب اجتماعی در افراد نابینای شهر قزوین129109150491FAسیده مریم حسینیگروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی قزوین.ایران.Journal Article20220512این پژوهش با هدف بررسی رابطه صفات شخصیت و سبک های مقابله ای با اضطراب اجتماعی در افراد نابینا انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه افراد نابینا شهر قزوین بین سنین 18 تا 50 سال بودند که از میان آن ها 170 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه های صفات شخصیت neo (کاستا و مک کرا،1992)، پرسش نامه مقابله با موقعیت های استرسزا(اندلر و پارکر،1990) و مقیاس اضطراب اجتماعی(واتسون و فرند1969) را تکمیل کردند. داده ها با روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.<br /><br />نتایج این پژوهش در سطح معناداری 05/0نشان داد که بین صفات شخصیتی روان نژندگرایی با اضطراب اجتماعی افراد نابینا رابطه مثبت و معنادار و بین صفات انعطاف پذیری، وجدانی بودن، توافق پذیری و برون گرایی با اضطراب اجتماعی این افراد رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین سبک مقابله ای مسئله مدار با اضطراب اجتماعی افراد نابینا رابطه منفی و معنادار؛ و بین سبک های مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی با اضطراب اجتماعی آن ها همبستگی مثبت و معنادار برقرار است. نتیجه آن که بر اساس یافته های این پژوهش می توان استنباط کرد که صفات شخصیتی و سبک های مقابله ای توان پیش بینی اضطراب اجتماعی را در افراد نابینا دارند.https://www.hureca.ir/article_150491_a985906acaea18b619b9cc1b8b6f585f.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220620تاثیر تجربه برند بر تمایل به پرداخت و طرفداری مشتری از برند145130149667FAسهیل هوشنگی فرگروه آموزشی رفتار سازمانی و منابع انسانی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20220512در این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر تجربه برند برتمایل به پرداخت و طرفداری مشتری از برند پرداخته شده است، پژوهش از لحاظ هدف جزو پژوهش های کاربردی است و از لحاظ روش پیمایشی و به لحاظ ماهیت نیز پژوهش توصیفی است، در این پژوهش که در بین مصرف کنندگان محصولات رشته ای و ماکارونی پرداخته شده است، با توجه به نامعلوم و نامتناهی بودن این مشتریان، بر اساس فرمول کوکران خطای 5% تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، برای این پژوهش از چند پرسشنامه استفاده شده است که برای بررسی تجربه برند و تمایل به پرداخت از پرسشنامه ویویدی و نایم و مرششد(2018) استفاده شده است و همچنین برای بررسی طرفداری مشتری از برند نیز از پرسشنامه شیمول و فا(2018) استفاده شده است. در ادامه با استفاده از نرم افزار smartpls و با استفاده از آزمون آماری معادلات ساختاری به بررسی این روابط پرداخته شد که نتایج نشان دهنده این بود که تجربه برند دارای یک رابطه مثبت معنادار با تمایل به پرداخت و طرفداری مشتری از برند است.https://www.hureca.ir/article_149667_7c24ca1f459c882c691b3c8fd64c3f95.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220620بررسی عوامل مؤثر در سیاست راهبردیِ برون سپاری خدمات دولتی بر اساس مدل کرمیک (مطالعه موردی: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)171146151159FAودود جوان امانیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، تهران، ایران.0000-0001-5231-5889حمید اکبریگروه مدیریت دولتی، مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0001-7315-8448Journal Article20220515امروزه بسیاری از سازمانها دریافتهاند که حضور در بازارهای جهانی نیازمند کسب و حفظ راهبرد شایستگیهای اصلی مهارت و دانش تخصصی است که موجب ایجاد مزایای رقابتی برای سازمان میشود. برون سپاری به عنوان یک تصمیم راهبردی و حساس، با توسعه سازمان و ارتقاء بهره وری در قالب کوچک سازی، موجب گسترش توانایی سازمانها و دستیابی به راهبرد شایستگیهای اصلی در محیط کسب و کار جهانی شده است. برونسپاری در صورتی که به درستی صورت پذیرد، منافع بیشماری را برای سازمان به همراه دارد. در این راستا، تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر بر تصمیم به اتخاذ سیاست راهبردی برون سپاری خدمات دولتی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام گرفت. جامعه آماری شامل 100 نفر از کارکنان و مدیران این سازمان میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. ابزار جمع آوری دادهها به دو روش اولیه و ثانویه انجام گرفت. در روش اولیه پرسشنامه با طیف لیکرت 5 گزینهای است و 4 فرضیه بر مبنای متغیرهای مدل یعنی عامل راهبرد، هزینه، عامل فعالیت و عامل محیطی تدوین شده است. فرضیات تحقیق با توجه به آمارهای توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. آزمون روایی پرسشنامه با روش محتوایی یعنی دیدگاه خبرگان و تست پایایی نیز توسط نرم افزار SPSS انجام شد و 50 پرسشنامه مورد پیش آزمون قرار گرفت. نتیجه تحلیل پایایی بیش از 80 درصد بود و تحلیل کلی تحقیق توسط نرم افزار Lisrel انجام و هر 4 فرضیه تایید شدند.https://www.hureca.ir/article_151159_376e31218d1d0d1d3d8d0d801aeae0ed.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220620تاثیر بازار یابی اینترنتی بر اعتماد مصرف کنندگان با بررسی نقش میانجی ریسک کیفیت درک شده از محصول188172151131FAسهیل هوشنگیگروه آموزشی رفتار سازمانی و منابع انسانی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20220515در این پژوهش به بررسی تاثیر گذاری بازاریابی اینترنتی بر روی میزان اعتماد مصرف کنندگان پرداخته شده است که در این میان نقش میانجی ریسک درک شده از کیفیت محصول را نیز سنجیده شده است. روش این تحقیق بر اساس هدف کاربردی می باشد. برای انجام این پژوهش پنج شرکت در این خصوص انتخاب شدند که معیارهای انتخاب میزان فعالیت این شرکت ها در فضای مجازی و همچنین فضای واقعی بوده است به طوری که در هر دو حوزه حضوری فعال داشته باشند، که در این حوزه پنج شرکت انتخاب شدند، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از بین مشتریان حضوری و آنلاین این شرکت ها در حدود 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، برای بررسی تاثیر بازار یابی اینترنتی از پرسشنامه بازاریابی اینترنتی محقق ساخته با 8 گویه استفاده شده است، سپس برای بررسی اعتماد مشتری از پرسشنامه پاپاس (2016) با 8 گویه و برای بررسی نقش ریسک احساس شده از نظر کیفیت نیز از پرسشنامه محقق ساخته با 7 گویه استفاده شد. برای تحلیل و بررسی نتایج به دست آمده از نرم افزار smdrtpls22 استفاده شده است. نتایج نشان دهنده تاثیر معکوس تبلیغات بازار یابی بر ریسک حاصل از کیفیت درک شده محصول است که همین امر سبب شده است که بر رابطه بین میزان ریسک درک شده و همچنین میزان اعتماد مردم برای خرید نیز رابطه معکوس باشد یعنی با کاهش ریسک درک شده از کیفیت میزان اعتماد به محصولات که در فضای آنلاین تبلیغ میشوند اعتماد بیشتر میشود.https://www.hureca.ir/article_151131_b6349e29cf53e0d609c1422b1fdea72c.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220620پدیدارشناسی تجربة کارکنان در لحظات مواجهه با حقیقت206189151160FAآرین قلی پورگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانندا دهقانیگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220515در شرکتهای تولید نرمافزار، با توجه به نیاز بالا به متخصصان و انتظارات نسلهای متفاوت از سازمان، مدیریت منابع انسانی به یک چالش تبدیل شده است. بعد از کرونا، مرزهای فیزیکی حذف شده و امکان کار در شرکتهایی از سراسر دنیا فراهم شد. در این محیط رقابتی، ایجاد تعلق خاطر در کارکنان، برای شرکتها اهمیت بسیار یافت، زیرا کارکنان دارای تعلق خاطر بالاتر، کمتر به ترک سازمان میاندیشند. محققان به منظور بهبود تعلق خاطر کارکنان، توصیه به مدیریت تجربة کارکنان نمودهاند. تجربة کارکنان، در لحظات مواجهه با حقیقت، شکل مییابد. برای مدیریت تجربة کارکنان، باید مفهوم تجربة کارکنان را شناخت. هدف از پژوهش جاری شناخت معنایی است که کارکنان در لحظات مواجهه با حقیقت به تجربة همکاری با سازمان میدهند.<br /><br />برای فهم تجربة زیستة کارکنان از همکاری با دو شرکت نرمافزاری داتین و همکاران سیستم از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. بیست و یک فرد مشارکتکننده در تحقیق، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و گروه کانونی جمعآوری و با رویة موستاکاس تحلیل گردید. برای اطمینان از پایایی و روایی تحقیق از درگیری طولانی مدت و مشاهده دیرپا در محل مطالعه، مثلثسازی، بررسی اعضا، باز آزمون و ارزیاب بیرونی استفاده شد. در مجموع، بیست عامل اثرگذار بر تجربة کارکنان در شش لحظة مواجهه با حقیقت شناسایی و ارائه شد. این عوامل، متاثر از واکنش سازمان در لحظات حقیقت است. برآورده شدن انتظارات کارکنان در این لحظات، تجربة همکاریشان را تحت تاثیر قرار داده و بعد از ترک سازمان نیز بر این رویکرد موثر است.https://www.hureca.ir/article_151160_1c8669cb7428e2f7d13a205c4be8cffd.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220522سرمایه روان شناختی مثبت: شناسایی و ارائه چارچوب عوامل مؤثر بر احساس خودکارآمدی کارکنان در محیط کار (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)229207151161FAمهدی احمدیدانشجوی دکترا مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایرانمریم امیری دره بیدیکارشناسی ارشد، مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیرضا کاملیدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانعلی جمشیدیاستادیار، گروه مدیریت دولتی و جهانگردی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانJournal Article20220516زمینه و هدف: خودکارآمدی به عنوان یکی از مولفههای رفتار سازمانی مثبتگرا نقش مهمی را در بهبود و توسعهی عملکرد کارکنان ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر احساس خودکارآمدی در میان کارکنان دانشگاه تهران می باشد. <br /><br />روششناسی پژوهش: تحقیق حاضر در پارادایم تفسیری قرار گرفته و بر اساس نوع هدف کاربردی، و از نظر ماهیت داده ها کیفی بوده و دارای رویکرد استقرایی میباشد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر را کارکنان آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران تشکیل داده و روش نمونه گیری در تحقیق حاضر در دسترس است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شده است.<br /><br />یافتهها: پس از انجام مصاحبه با 12 نفر از کارکنان و رسیدن به اشباع نظری، محقق به 12 مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی دست یافت. مضامین اصلی و فرعی پژوهش حاضر شامل: عوامل سازمانی(بازخورد مثبت مدیران، بی عدالتی در سازمان، فرهنگ سازمانی انعطاف ناپذیر و نحوه ی سرپرستی و مدیریت)، عوامل شغلی(انگیزه در شغل، عدم تناسب شغل و شاغل و ویژگی ها و خصوصیات شغلی)، عوامل فردی(تجربه موفق شخصی، یادگیری خودکارامدی و ویژگی های شخصیتی و روانی) و عوامل اجتماعی(بازخورد مثبت همکاران و موفقیت ها و پیروزی های همکاران) می باشد.<br /><br />نتیجه گیری: توجه به عوامل سازمانی، شغلی، فردی و اجتماعی میتواند زمینه لازم برای افزایش خودکارآمدی کارکنان را فراهم آورد.https://www.hureca.ir/article_151161_a7199c085a77b9ed9624f8f9ed93eb94.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220522ارتباط نگرش کارکنان به مدیریت دانش و انتقال مهارت های مدیریتی به منظور افزایش عملکرد سازمانی شرکت پترو نیرو صبا247230145008FAعمران بائوج خوشامیانمینا نعیمیدانشجوی دکترا دانشگاه رازیمیترا صدوقیJournal Article20220409پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و انتقال مهارت های مدیریتی به منظور افزایش عملکرد سازمانی شرکت پترو نیرو صبا صورت گرفت. روش بر اساس هدف کاربردی و از نظر گردآور ی داده ها توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت پترو نیرو صبا بود که از میان آنها 200 نفر با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده به تعداد 100 نفر انتخاب شدند . روش جمع آوری داده ها بر اساس دو پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش صورت گرفت. پایایی این پرسش نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد پرسشنامه ها بیش از 7/0 بدست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. برای محاسبه روایی از روایی ظاهری و محتوایی استفاده شد که نتاج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، داده هایی که از اجرای پرسشنامه ها به دست آمد، با استفاده از نرم افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش توصیفی عملیات مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی افراد نمونه آماری با استفاده از فرامین نرم افزار SPSS صورت گرفت. هم چنین از نمودارها و جداولی که حاو ی میانگین ،فراوانی و درصد تجمعی است در این بخش استفاده شد و تست نرمال بودن نیز توسط آزمون کالموگراف اسمیرنوف انجام گرفت در بخش استنباطی نیز از روش پیرسون استفاده شد که نتایج نشان دهنده تاثیر مثبت و معنادار مدیریت دانش بر انتقال مهارت های مدیریتی بر عملکر سازمانی کارکنان بوده است.https://www.hureca.ir/article_145008_240db4036fd50956e9fb0c3459432ef6.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220620ارتباط هوش هیجانی و تفکر انتقادی با خودکارآمدی حرفه ای کارکنان شرکت پترو نیرو صبا270248145006FAعمران بائوج خوشامیانمینا نعیمیدانشجوی دکترا دانشگاه رازیمیترا صدوقیJournal Article20220414با توجه به اینکه خودکارآمدی نیروی انسانی مهمترین منبـع کسـب مزیت رقابتی در هر سازمانی به شمار مـی آیـد، مـدیران همـواره مـیکوشـند عملکـرد کارکنان سازمان خود را ارتقا بخشند تا از این راه به اهداف خود برسند.هدف از انجام این مطالعه رابطه بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی به منظور افزایش خودکارآمدی حرفه ای کارکنان شرکت پترو نیرو صبا است. در این مطالعه متغیرهای هوش هیجانی، تفکر انتقادی بعنوان متغیرهای پیش بین و خودکارآمدی بعنوان متغیر ملاک مورد بررسی قرار گرفتند در یک طرح پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، از روی جدول کرجسی و مور گان با در نظرگرفتن حجم جامعه تعداد 150 کارکنان شرکت پترو نیرو صبا با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در بررسی نتایج از روش آزمون همبستگی پیرسون ورگرسیون چند متغیره با روش گام به گام استفاده شد. یافته ها بین مولفه هوش هیجانی و تفکر انتقادی با خودکارآمدی حرفه ای کارکنان رابطه مثبت و معنادار دیده شد (p<0.05). تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین متغیرهای تحقیق تفکر انتقادی بیشترین تاثیر رو بر روی متغیر ملاک یعنی خود کارآمدی دارد. با توجه به وجود رابطه معنادار هوش هیجانی و تفکر انتقادی با خود کارآمدی حرفه ای در کارکنان افزایش توانایی کارکنان برای کنترل هیجانات و داشتن تفکر انتقادی ، امکان مقابله سازگارانه با مقتضیات و کشمکش های زندگی را فراهم نموده و سبب خواهد شد عملکرد مثبت و منعطف و خودکارآمدی را در ارتباط با جامعه برای کارکنان تأمین شود و از بروز هیجانات منفی ممانعت کند.https://www.hureca.ir/article_145006_0be30257477a6781e324080df731d197.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220620مطالعه مدیریت برنامه ریزی آموزشی و ارتباط با توانمندی کارکنان307271149666FAصدیقه ستاریمدرسه ابتدایی ابوریحانJournal Article20220512چکیده:<br /><br />برنامه ریزی عبارت است از هماهنگ سازی مجموعه تلاشهای فردی و گروهی برای تحقق اهداف مورد نظر.<br /><br />برنامه ریزی شامل پاسخ به این موارد است: چه کاری2؟ چگونه و چرا3؟ چه زمانی4؟ چه کسانی5؟ چه هزینه ای؟<br /><br />درعلم مدیرت برنامه ریزی به عنوان یک نگرش ویک راه زندگی است که متضمن تعهدبه مبنای اندیشه ،تفکر<br /><br />آینده نگروعزم راسخ به برنامه ریزی منظم ومداوم می باشد .درهرکاری بدون برنامه ریزی تحقق اهداف ناممکن و یا با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد.برنامه ریزی و گره خوردن آن با محقق شدن نتایج آموزشی عبارت است ازفراگرد تعیین و تالیف اهداف سازمانی و تدارک دقیق و پیشاپیش اقدامات و وسایلی که تحقق اهداف را میسر می سازد.برنامه ریزی آموزشی در حقیقت نگاهی به آنچه که هستیم و آنچه که می خواهیم باشیم. و همچنین تدابیر و طرح هایی هست جهت رسیدن به اهدافی که قبلا مشخص شده است.برنامه ریزی در سازمان ها سبب می شودکه هر یک از عملیات های مورد نیاز در سازمان پیش بینی گردد و بر اهداف سازمان متمرکز گردد.https://www.hureca.ir/article_149666_fdbd0ee5769de739e4ea0ca4809f3454.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320221221مدل شایستگی رهبران کسب و کار با هدف پایداری در عصر تحول دیجیتال3918162547FAمحمد کارگر شورکیشرکت فناپ زیرساخت (گروه مالی پاسارگاد)0000-0003-3335-1176Journal Article20221122کسب و کارهای امروزی درک کردهاند که بدون توجه به دو چالش بنیادین پایداری و تحول دیجیتال امکان بقا در بلند مدت را نخواهند داشت. به همین دلیل در کنار توجه به موضوعات اقتصادی به مسائل محیط زیستی و اقتصادی نیز پرداختهاند؛ به خصوص بعد از همهگیری بیماری کرونا و ضرورت بقای سازمانها موضوع پایداری در عصر دیجیتال اهمیت ویژهای پیدا کرد. از طرفی دیگر مهمترین عامل درونی موفقیت و یا شکست سازمانها در عصر دیجیتال، رهبران میباشند. به همین دلیل لازم است که در مدل شایستگی رهبران این دو چالش بنیادین نیز مد نظر قرار گیرد. رهبرانی در آینده موفق خواهند بود که بتوانند به کمک قابلیتهای پویای درونی خود شامل درک و آگاهی از تغییرات؛ تصرف و تسخیر از فرصتهای پیشرو؛ و نهایتا تحول و پیکرهبندی مجدد، کسب و کار خود را به سمت پایداری در عصر تحول دیجیتال هدایت نمایند. این پژوهش به کمک روش تحقیق کیفی فراترکیب به بررسی مقالات مرتبط با موضوع نموده و 35 مولفه از آنها استخراج گردیده و سپس با کمک روش تحقیق تحلیل تم اقدام به احصای سه رویکرد، سه وجه و ابعاد هفتگانه شایستگیها نموده و در نهایت مدل شایستگی رهبران پایدار در عصر دیجیتال را ارائه مینمایدhttps://www.hureca.ir/article_162547_63e118cbb91bbe83f2e832bbdc0b25cf.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220620آیا توسعه سرمایه انسانی می تواند متاثّر از آموزش باشد؟351330152141FAلاچین آبلودانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتJournal Article20220516چکیده<br /><br /><br /><br />منابع انسانی، سرمایه انسانی و نیروی کار شاید در لغت بتوان آنها را مترادف اما در کارکرد متمایز هستند. با توجه به گسترش روزافزون علم و فناوری و همچنین ضرورت به روز شدن عوامل سازمانی، آگاهیها و مهارتهای نیروی انسانی شاغل در سازمانها، توجه به آموزش به معنی تمام فرایندهایی که باعث توسعه فردی و صلاحیتهای لازم در رابطه با شغل مورد نظر در کارکنان میشود، ضروری مینماید که البته این آموزشها بایستی با توجه به یک سیستم منظم و معتبر نیازسنجی آموزشی، برنامهریزی و به اجرا درآید. بسیاری از سازمانها آموزش را هزینه تلقی مینمایند و به همین منظور بودجه اندکی را به امر آموزش نیروی انسانی اختصاص میدهند که این طرز تفکر اشتباه باعث عقبماندگی سازمان از فناوری و دانش روز شده است. آموزش هزینه نیست، بلکه سرمایهگذاری در زمینه تحقق اهداف سازمانی میباشد.<br /><br />در حرکت به سوی عصر آموزش و دانـش و هجرت از دوره صنعتی به دوره دانش محوری، بسیاری از جنبه های مختلف زنـدگی انسانی در ابعاد مختلف( ذهنی، اجتماعی، ارتباطی، توسعه ای و...) نیـز در حـال تغییر و تحول است. سازمانها که محل استقرار و کنش و واکنش کارکنان میباشد نیز از این امر مستثنی نبوده و تغییرات خواسته یا ناخواسته بسیاری دامنگیر خواهند شد. فرهنگ، ساختار، جو فرهنگی، تعاملات فردی و بین فردی و راهکارها و راهبردها و راهبری های سازمانی نیز تغییر خواهد کرد و تفاوتهای زیادی در تمام سطوح سازمانهـا در دوره هـای صـنعتی و دانـشی مـشاهده خواهد شد.https://www.hureca.ir/article_152141_314aab7f6e3e1308a2972f912477392f.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220620این مقاله به مطالعه روش های تدرس خلاقانه و توانمندسازی دانش آموزان می پردازد بطوری که دانش آموزان را سرمایه های انسانی می بیند.در این مقاله خلاقیت و روشهای تدریس خلاقه تعریف و تشریح شده است.371352153213FAسیده رباب ستاریمعلم پایه دوم ابتدایی تهران مدرسه ابوریحانسیده رباب ستاریمدرسه ابتدایی ابوریحانJournal Article20220517هدف تحقیق<br /><br />این مقاله به مطالعه روش های تدریس خلاقانه و توانمند سازی دانش آموزان می پردازد به طوری که دانش آموزان را سرمایه انسانی می بیند. در این مقاله خلاقیت و روش های تدریس خلاقانه تعریف و تشریح شده است. همچنین ضرورت پرورش خلاقیت در دانش آموزان ، عوامل موثر در خلاقیت، و موانع خلاقیت و ویژگی های دانش آموز خلاق بیان شده است. آموزش خلاقیت یادگیرندگان یکی از مهمترین اهداف دست اندرکاران آموزش و پرورش است.<br /><br />آموزگار به عنوان خالق شرایط و تسهیل گر یادگیری دانش آموزان می توانند از طریق همگرایی، نوگرایی، انعطاف پذیری ، عدم اجبار دانش آموزان به حفظ و انباشت ذهنی، شوخطبعی، پرهیز از راهبردها و روشهای قالبی آموزش ایجاد شرایط بروز آگاهی دانش آموزان و افزایش اعتماد به نفس در آنان ،تحریک حس کنجکاوی فراگیران و بلاخره توام ساختن آموزش و پرورش به آموزش خلاق و پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان بپردازد.https://www.hureca.ir/article_153213_e1fc38a72c99d1a84e6bc1ffceec78d3.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220621بررسی نقش منابع انسانی خانواده و ارتباط آن با بروز اختالالت یادگیری در کودک393372153214FAفرزانه شیرانیعلوم انسانی شهر اصفهان دانشگاه اردکانپروانه شیرانیعلوم انسانی دانشکده روان شناسی خمینی شهر اصفهانزهرا صمیمی سهرفیروزانیعلوم انسانی دانشکده روان شناسی و مشاوره مشاوره توانبخشی پیام نور مرکز اصفهانفاطمه صمدی کله مسیحینام و نام خانوادگی:فاطمه صمدی کله مسیحی
گروه:علوم انسانی
دانشکده:روانشناسی
دانشگاه:خمینی شهر
شهر:اصفهان
کشور:ایران
ایمیل:fsamadi۲۴@gmail.comJournal Article20220428خانواده در زمره ی عمومی ترین سازمان های اجتماعی است و نشان یا نماد اجتماعی شمرده می شود و <br /><br />برآیند یا انعکاس از کل جامعه هر کشوری است. در یک جامعه ی منحط، خانواده نیز خود به خود منحط <br /><br />خواهد بود و بالعکس. بنابراین خانواده را می توان معیاری برای شناخت آسیب های اجتماعی دانست و برای <br /><br />پی بردن به علل این انحرافات، به خانواده مراجعه کرد.<br /><br />از طرفی؛ یادگیری تداخل جدی در پیشرفت آموزش با فعالیت های روزمره دارد. همچنین تأکید می کند که <br /><br />اختالالت یادگیری باید از اختالفات بهنجار در پیشرفت فرهنگی و نیز مشکالت تحصیلی ناشی از کمبود <br /><br />فرصت، ضعف تدریس، عامل فرهنگی، و مسائل دیداری و شنیداری تفکیک شود. اختالالت یادگیری شامل <br /><br />اختالالت خواندن، حساب کردن، بیان نوشتاری ویادگیری های تصریح نشده است.<br /><br />این پژوهش در نیمه اول سال 1401 و با هدف بررسی نقش خانوده در بروز اختالالت یادگیری و نقش آن در <br /><br />فرآیند یادگیری کودکان نگارش شده است. روش پژوهش مورد استفاده، توصیفی -کاربردی بوده است. ضمن <br /><br />بررسی منابع اختالالت یادگیری، سؤاالت پژوهش تحلیل شده و نتایج تحلیل بیانگر این بود که با آگاهی پیدا <br /><br />کردن نسبت به اختالالت یادگیری کودکان، می توان آن را تا حدی در دوران کودکی برطرف کرد و از حاد <br /><br />شدن آن در بزرگسالی جلوگیری به عمل آورد.https://www.hureca.ir/article_153214_9d71236bed4e5febc18811cf0ef257ee.pdfفصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی
ISSN : 2783-39842783-39842320220621تحلیل اثربخشی برنامه های دوره های آموزشی در بهره وری کارکنان و افزایش کارایی (مجتمع فولاد میانه)412394152142FAمحمد صالح منصورزعیممشاور مدیر عاملJournal Article20220428هدف از تحقیق حاضر "تحلیل اثربخشی برنامه های دوره های آموزشی در بهره وری کارکنان و افزایش کارایی مجتمع فولاد میانه است که روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است.قلمرو موضوعی تحقیق آموزش و نقش آن در عملکرد مدیران و کارکنان، قلمرو مکانی؛ مجتمع فولاد میانه است که قلمرو زمانی آن در اسفند 1400 می باشد.جامعه آماری این پژوهش 50 نفر از مدیران (در سطوح مدیران عالی، مدیران میانی و سرپرستان) و 380 نفر ازکارکنان مجتمع فولاد میانه می باشد. تعداد نمونه کلیه مدیران 46 و کارکنان 152 نفر می باشد. نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که بین مولفه های عملکرد در دو گروه مدیران و کارشناسان تفاوت معنی داری وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده ترتیب اولویت بندی مولفههای عملکرد از دیدگاه مدیران و کارشناسان به تفکیک به شرح ذیل می باشد:<br /><br />دیدگاه مدیران: اولویت اول: دانش شغلی، اولویت دوم : کارایی، اولویت سوم: مهارت شغلی، اولویت چهارم: رفتار سازمانی ؛ از دیدگاه کارشناسان: اولویت اول: دانش شغلی، اولویت دوم : رفتار سازمانی، اولویت سوم: مهارت شغلی می باشد.https://www.hureca.ir/article_152142_4512b80d9673794caf95e30362d63d54.pdf